Thomas Dudkiewicz van performancecollectief Urland over zijn onderzoek in het Innovation:Lab van Theater Utrecht waarin hij opzoek gaat naar de grenzeloze mogelijkheden van geluid in een vertelling.
Begin deze maand begon Thomas Dudkiewicz van Urland met zijn onderzoek in het Innovation:Lab.
Samen met regisseur Tibaut Delpeut, sounddesigner Tomas Loos en scenograaf Hendrik Walther ging hij opzoek naar de beste setup voor de optimale audio-ervaring voor zijn nieuwe solo theatervoorstelling die volgend jaar in première gaat.
Thomas: “Ik speel in deze voorstelling alle personages en dus alle stemmen. Hoe zorg je ervoor dat er een duidelijk onderscheid, een duidelijke hiërarchie bestaat tussen de verschillende verhaallijnen en personages zodat het publiek daar geen vragen meer over heeft en zich kan overgeven aan het verhaal. Welke software past het best bij onze plannen. Welke geluiden triggeren we vanaf de vloer en welke zijn vooraf opgenomen. Hoeveel agency heb ik op de vloer. Het is een 3-dimensionale puzzel.”
Het is niet de eerste keer dat Thomas experimenteert met de grenzen van geluid. Eerder maakte hij ‘Bedtime Stories’ waarin hij het publiek meenam in een vertelling en hen via de soundscape onderdompelde in het verhaal. De voorstelling kreeg internationale interesse, we speelden in Singapore en Brisbane en hebben in maart 2022 door de Verenigde Staten getoerd.”
“Geluid als platform voor ontelbare werelden die in de verbeelding gecreëerd kunnen worden.”- Thomas
‘Hard huishouden in de verbeelding’, dat typeert Thomas als maker. Uiteraard opent het lab voor dit onderzoek graag haar deuren.
Thomas is tijdens de vijf dagen in het Innovation:Lab zoals hij zelf zegt ‘onderdanig aan het technisch onderzoek’. “De uitdaging is het creëren van een technisch fundament om vanuit te gaan repeteren en te gaan maken. Er moet een symbiose komen tussen technologie en dramaturgie.” Het team zal gaan experimenteren met verschillende softwarekoppelingen, hardware en headphone-tests en zal alle ontdekkingen en vondsten gaan registreren. Ze zullen om die reden gaan testen met de meest uitdagende scene uit de vertelling. Thomas: “We gaan een scene uitkiezen waarin de meeste lagen over elkaar liggen. Op basis van hoe we die lagen aanvliegen komen we achter de dramaturgie die we op het hele stuk kunnen leggen. Zo kunnen we de interactie tussen het live produceren van geluid en het digitaal manipuleren van geluid goed in kaart brengen.”
Het is de zoektocht naar het ultieme verhaal. En die zoektocht is volgens Thomas nooit klaar: “Ik schrijf zelf en ben niet zozeer bezig met zoveel mogelijk verhalen vertellen maar liever het ultieme verhaal vertellen. De technologie brengt dat steeds dichterbij.”
Het onderzoek is inmiddels afgerond, maar het goede nieuws is dat we Thomas terug gaan horen in een reflectiemoment tijdens de Innovation:Lab podcast. Daarnaast zijn we druk in gesprek om try-outs te gaan organiseren die toegankelijk zijn voor publiek. De kers op de taart is dat we Thomas met zijn vertelling terug gaan zien op het Innovation:Lab festival op 20 mei dit jaar!