Onze nieuwe grote zaal-voorstelling Hedda Gabler wordt in twee maanden tijd gemaakt. Het is een bijzonder proces voor iedereen die er bij betrokken is. Hard werken om te zorgen dat alles op tijd af is voor de première en dat het een mooie voorstelling wordt. In aanloop naar de première nemen we je mee achter de schermen bij de acteurs, het kostuumatelier, decoratelier, de marketingafdeling, de theatertechniek, de repetitieruimte en bij de première in het theater. En daarna – als we op tournee gaan door het land – zullen we ook verslag blijven doen.
De eerste lezing – maandag 9 januari
Hedda Gabler is één van Henrik Ibsens bekendste stukken. Hij schreef het in 1890 en het werd het jaar daarop voor het eerst in het Nederlands vertaald. Regisseur Thibaud Delpeut maakt voor onze opvoering gebruik van de vertaling van Karst Woudstra uit 1981. Op 9 januari trapten we het repetitieproces af met de eerste lezing van het stuk. Traditiegetrouw een moment waarop we met de hele organisatie samen komen en luisteren naar de acteurs en voor het eerst horen hoe de tekst klinkt. Met iPad en papieren script in de hand of zelfs al uit het hoofd lazen acteurs Karina, Guy, Peter, José, Astrid, Reinout en Anne-Chris hun rol. Zich inlevend in hun personages, vol expressie, handgebaren en met de nodige dramatiek en humor brachten zij het stuk alvast tot leven. Voor ons als toehoorders was het genieten, een levend luisterboek. Toen Peter Blok als Brack afsloot met de woorden: “God bewaar ons, – maar zoiets doe je toch niet!” was het tijd voor koffie. Thibaud nam het woord en gaf zijn visie op het stuk en wat hij er mee wil doen. “Ik wil de wereld laten zien hoe Hedda hem ervaart.” Interessant detail: het stuk gaat gespeeld worden in historische kostuums, die momenteel met de hand worden gemaakt in diverse ateliers in het land. Decorontwerper Roel van Berckelaer toonde de maquette van wat een abstract modern decor gaat worden. Zijn zwarte doos gaf een kijkje op schaal van wat we straks in het theater zullen gaan zien. “Het wordt een ijzig anachronistische wereld” aldus Roel. En dat dat bijzonder is, staat voor ons als een paal boven water. Benieuwd naar wat komen gaat!