Onze nieuwe grote zaal-voorstelling Hedda Gabler wordt in twee maanden tijd gemaakt. In aanloop naar de première nemen we je mee achter de schermen. In deze tweede blog geeft de medewerker van de afdeling marketing en communicatie je een kijkje bij de foto- en filmopnames.
Foto- en videoshoot – maandag 30 januari
Al ruim een jaar voordat de repetities beginnen, is de afdeling Marketing en Communicatie druk bezig met de publiciteit en kaartverkoop van de voorstelling. Theaterprogrammeurs over de streep trekken, marketing- en persplannen ontwikkelen, publiciteitsteksten en campagnebeelden maken, affiches en flyers produceren, interviews regelen, en wat nog meer zij.
Een van de laatste dingen die worden ontwikkeld zijn de trailer en publiciteitsfoto’s. 30 januari stond in het teken van de shoots voor Hedda Gabler. Een lange dag, met een strakke planning. Om de prachtige handgemaakte historische kostuums de aandacht te geven die ze verdienen, kozen we dit keer om de zeven acteurs in de studio te laten portretteren door fotografe Jenneke Boeijink. Met een natuurlijke lichtval die deed denken aan schilderijen uit de gouden eeuw, zijn de verwachtingen voor het resultaat hooggespannen. Aansluitend verzamelden we in ons theater De Paardenkathedraal voor een boterham en de shoot voor de trailer. We maakten daarbij gebruik van een ronin, een soort harnas dat de cameraman draagt waar de camera ingeklemd zit en die, al zou je op en neer springen, het beeld stabiliseert. Mooi om te zien wat voor shots je kan draaien als je zo veel bewegingsvrijheid hebt. We eindigden de dag buiten, voor het tweede deel van de videoshoot. We kozen de Uithof met zijn grote, futuristische gebouwen als backdrop. Een groot contrast met het actrice Karina Smulders, die ingesnoerd in een korset en in een laat 19e eeuwse jurk, misplaatst en fragiel oogt. Het was een productieve dag. Bekijk hier het resultaat van de trailer! En bekijk hier portretfoto’s.