Rond de toneelklassieker Caligula van Albert Camus ontwikkelde Theater Utrecht lesmateriaal voor het voortgezet onderwijs. Scholen waren van harte welkom om met leerlingen / klassen naar de voorstelling te komen, geschikt voor de bovenbouw (15+) HAVO/VWO/GYM. Regisseur Thibaud Delpeut bracht zijn veelgeprezen vertolking van Caligula (die hij eerder voor de kleine zaal maakte) naar de schouwburgen. Het stuk ging 31 januari 2019 in première. “Een fascinerende, ijzingwekkende voorstelling” en “keelsnoerend sterk gespeeld” kopte de pers over deze moderne bewerking.
De educatie bestond uit een lesbrief en een workshop die werd gegeven door docenten uit het team van Theater Utrecht en DOX, in een combinatie van urban arts disciplines: theater, performance en rap/spoken word. Thema’s: macht, manipulatie, tirannie, sterfelijkheid. Naast het vak CKV of drama, bood de voorstelling ook sterke inhoudelijke aanknopingspunten voor de vakken maatschappijleer en filosofie. Filosofie sloot aan bij existentiële vragen die Caligula zichzelf stelt en de macht en kracht van kunst daarbinnen. Maatschappijleer sloot aan, omdat het extreme handelen van Caligula, zijn wreedheid en het machtsvertoon, te bekijken was vanuit het oogpunt van de huidige geo-politiek, spanningen en mondiale grootmachten.
Voor reserveringen en meer informatie: neem contact op met Hanna Jansen via 030-2737300 of via mail.
Lees hieronder meer over de voorstelling!
Over Caligula
De dood van zijn geliefde zus Drusilla wakkert een woeste storm aan in het hoofd van de jonge keizer Caligula. Hij wordt getergd door gevoelens van rouw en een vurig verlangen naar het leven. Zonder genade onderwerpt hij zijn onderdanen aan een meedogenloos en gruwelijk experiment: leven met de dood in zicht.
Sectie op de ziel
De liefde heeft de Romeinse heerser Caligula afgezworen, maar hij weigert zich neer te leggen bij de zinloosheid van het bestaan. Koortsachtig zoekt hij naar een reden om te leven in een omgeving zonder betekenis. De mens is pas echt vrij met zijn dood voor ogen, dat weet Caligula zeker. Die overtuiging zet hem aan tot een opeenstapeling van gruweldaden. Voor zijn volgelingen wordt hij steeds waanzinniger. Maar ís Caligula wel waanzinnig? Of is hij een angstaanjagend eerlijk heerser die weigert toneel te spelen? In de bewerking van Delpeut draait Caligula de camera’s om en richt ze op de mensen die hem bekijken. Als een chirurg, met videocamera’s als instrumenten, verricht hij zijn ‘sectie op de ziel’.