Theater Utrecht presenteerde in 2017 het beruchte Westkaai van de Franse auteur Bernard-Marie Koltès. Dertig jaar na het verschijnen van het stuk nam Delpeut (die de Regieprijs 2016 won) in een filmische enscenering dit zinderende materiaal opnieuw ter hand. “Uiterst relevant” zei Trouw (★★★★) over de voorstelling en “IJzersterke portretten: compromisloos maar vol van liefde” schreef de Theaterkrant (★★★★★ ). “De acteurs leveren in de stevige regie van Delpeut ieder een knappe prestatie. Hun tekstbehandeling is vaak geweldig”, aldus de Volkskrant. Het stuk mag dan al dertig jaar oud zijn (de wereldpremière was in 1985) – volgens Delpeut gaat het heel erg over het Europa van nu.
Het verhaal
Westkaai speelt zich af aan de rafelranden van een grote Europese stad. Een scala aan ontheemde figuren ontmoet elkaar bij een desolate loods in een verlaten havengebied, waar geen toekomst of vertrek meer mogelijk lijkt. Aan de ene kant zien we een rijke zakenman (Koch) die op de vlucht is voor de gevolgen van zijn inhaligheid. Samen met zijn persoonlijk assistente (Monique) zoekt hij een uitweg uit de zinloosheid van zijn bestaan. Aan de andere kant staat een immigrantengezin (Cecile en Rodolfe en hun kinderen Charles en Claire). Zij proberen aan de rand van het steile Westen een nieuw bestaan op te bouwen. En daartussen scharrelen Fak en de donkere, zwijgende Abad van dag tot dag hun zaakjes bij elkaar. Wat volgt is een estafette van onderhandelingen met het verlangen naar hoop als grootste gemene deler. “De tekst van Koltès leent zich uitstekend voor Delpeuts kenmerkende regie: het is tasten, zoeken, duiden, gissen. Je moet je erin onderdompelen, eraan overgeven. De personages in het stuk vertegenwoordigen samen de diversiteit en complexiteit van de hedendaagse samenleving, verdeeld en verenigd in hun allesomvattende hang naar een beter leven. De voorstelling stelt wezenlijke vragen als: wanneer ben je immigrant? En – uitgaande van het feit dat we nu eenmaal in een veranderende samenleving leven die vaak op scherp staat – hoe kunnen we elkaar en onszelf tolereren of liefhebben?” (Theaterkrant)
Filmpjes met trailer, interview makers en publieksreacties
Bekijk hier een interview met Thibaud Delpeut, dramaturg Joris van der Meer en scenograaf Roel van Berckelaer over de thematiek en totstandkoming van het stuk. “Ik probeer mensen te bereiken via een verhaal, de verbeelding. Daarna is het aan hen, hoe nu verder” aldus Thibaud Delpeut. Bekijk de trailer van Westkaai, en ook de publieksreacties!
DE PERS OVER WESTKAAI
Van 5 tot 2 sterren: “Uiterst relevant” vs. “Mist elke urgentie” #Westkaai
Westkaai riep zowel zeer lovende als zeer kritische reacties in de pers op. “IJzersterke portretten”, aldus de Theaterkrant (*****). “Uiterst relevant” schrijft Trouw (****). “Intrigerend theater, beelden die lang nazinderen” aldus het Noord-Hollands Dagblad en “Gezwollen taal, dichterlijke vaagheid” volgens de Volkskrant (**). “Delpeut is een goede acteursregisseur, één die met zijn soundscapes zorgt voor een filmische enscenering” (Parool ***).
REGISSEUR THIBAUD DELPEUT
“Juist nu, in alle verwarring en verdwazing die voelbaar is in Europa, is het cruciaal om elkaar vergezichten te bieden. Voor Theater Utrecht spelen kunst en theater een cruciale rol bij het vormen van nieuwe visies op samenleven. We pleiten daarbij voor empathie. In de gezamenlijkheid van de verbeelding ontmoeten we elkaar. Daar kunnen we vrij denken en dromen over de wereld van morgen. Wij geloven dat het theater de geëigende plek is om dat te doen. Wees welkom.” Thibaud Delpeut, artistiek directeur Theater Utrecht
OVER KOLTES – THEMATIEK
De stukken van Koltès hebben vele betekenislagen. Ze raken aan grote thema’s als (post)kolonialisme en kapitalisme, aan migratie en racisme en aan de fundamentele ongelijkheden die aan de basis van de huidige wereldorde liggen. Westkaai is daarmee verbazingwekkend visionair gebleken: de wereld zoals Koltès die meer dan dertig jaar geleden beschreef, is de wereld van nu. Koltès is ook een meesterlijk verteller. De acht personages in Westkaai vertegenwoordigen samen de hele wereld: jong, oud, arm, rijk, man, vrouw, blank, zwart. Het zijn complexe personages met goede en slechte eigenschappen. Mensen die Koltès met nauwelijks verholen plezier vervolgens heel helder met elkaar in conflict brengt.
Tekst: Bernard-Marie Koltès
Vertaling: Frans van Woerden
Regie en muziek: Thibaud Delpeut
Spel: Joep van der Geest, Eline ten Camp, José Kuijpers, Titus Muizelaar, Joost Bolt, Claire Bender, Bram Gerrits, André Dongelmans
Dramaturgie: Joris van der Meer
Scenografie: Roel van Berckelaer
Kostuumontwerp: Wojciech Dziedzic
Lichtontwerp: Casper Leemhuis
Geluidsontwerp: Pim van den Heuvel
Ontwerp kap/grime: Pilo Pilkes
Castingadviezen: Hans Kemna
Techniek: Jez Cox, Mart Hielema, Gido Bamboe, Sander van der Werff, Thomas Lloyd, Bas Brunink
Technische productie: Jez Cox
Productie: Ad van Mierlo, Paulien van der Avoird, Ezra Bredius
Regie-assistentie: Daan van Bendegem
Assistentie dramaturgie: Maartje Prins
Assistentie kostuumontwerp: Eleftheria Lavdaki
Tournee-catering: Wereldkoks (Arnoud Slijderink)