AD/Utrechts Nieuwsblad (24 nov 2016) -
Door Peter van de Vusse
Over vergane liefde die nog niet voorbij is
In La Musica 2 spelen Ariane Schluter en Peter Blok een stel dat uit elkaar is, maar de relatie nog niet heeft afgesloten. „Verwacht van een relatie geen symbiose”, zegt regisseur Thibaud Delpeut. In theater de Paardenkathedraal vullen hij (Peter Blok) en zij (Ariane Schluter) het podium. Met haar tas over de schouder ijsbeert Ariane over de vloer. In een cabine speelt het Rosa Ensemble ondersteunende muziek. La Musica 2 van Theater Utrecht is een voor ieder herkenbare voorstelling, over een man en een vrouw die uit elkaar zijn maar elkaar nog niet hebben losgelaten. La Musica 2 grijpt je bij de keel.
Hij: ‘Je bent niet veranderd.’
Zij: ‘Ik ben ouder geworden, dat weet ik best…’
Hij: ‘Ik had het niet over je gezicht. In je gezicht is er wel iets veranderd.’
Zij: ‘Zoals?’
Hij: ‘Je blik vooral, denk ik. Jouw blik was heel… zacht en als je naar jou keek, kon je bijna van te voren weten… wat je zou gaan zeggen.’
Zij: ‘Moet vervelend zijn… zoiets van te voren al te weten.’
Hij: ‘Op het eind wel. De laatste maanden… ja, was het heel, heel vervelend.’
Zij: “t Is al laat.’
Hij: ‘Ah!… dat is toch heel bijzonder, zo te kunnen praten… Weetje nog, de laatste maanden?’
Zij: ‘De hel.’
Hij: ‘De hel, ja.’
Met Ariane Schluter (50) en Peter Blok (56) heeft Theater Utrecht twee topacteurs voor de aangrijpende voorstelling La Musica 2, naar het toneelstuk van de Franse auteur Marguerite Duras. Eén keer eerder stonden beide acteurs, bekend van tal van tv- en filmrollen, tegenover elkaar op het toneel: in Medea in 2008. Dat ze nu na al die jaren weer samen op het podium staan, staat los van Medea, zegt regisseur Thibaud Delpeut. „Dat ik Ariane en Peter gevraagd heb voor deze rollen, heeft te maken met wat ik me voorstel van de personages in La Musica 2. Het gaat om de juiste match. Ariane en Peter zijn aan elkaar gewaagd,” licht Delpeut toe. Hij speelde al drie keer eerder met Peter Blok in een voorstelling van Theater Utrecht (‘We begrijpen elkaar’) en Ariane Schluter kent hij al sinds haar rol in zijn afstudeeropdracht voor de regieopleiding in Amsterdam (‘sindsdien hebben Ariane en ik altijd contact gehouden.’). In een hotellounge ontmoetten de man en de vrouw elkaar na jaren weer. Ooit hielden ze hartstochtelijk van elkaar, nu hebben ze de boedelscheiding geregeld. Maar de liefde is niet voorbij, hij wil haar niet kwijt, zij wil het samen afronden zodat ze verder kan met een nieuwe man. Voor regisseur Thibaud Delpeut (38) is La Musica 2, waar de existentialistische Marguerite Duras twee versies aan wijdde in 1965 en vervolgens in 1985, vooral een ‘eerlijk’ stuk. „Het onderwerp is voor iedereen herkenbaar. De onmogelijkheid om een liefde die gestrand is, af te sluiten. De relatie is voorbij maar het verlangen niet…” Hij en zij hebben verschillende herinneringen aan hun vergane liefde. „Het mooie aan La Musica 2 is dat je een gedeeld verleden kunt hebben, maar niet dezelfde herinneringen”, zegt Ariane. „Zij wil met hem tot een gezamenlijk verhaal komen over hun verleden, maar daarin verschillen ze. Dat is emotioneel en pijnlijk. Ze moeten, ieder op zijn eigen manier, door een rouwproces.” „Anders dan in het trage, literaire toneelstuk van Duras streef ik naar verheftigde emotionaliteit. De intensiteit is maximaal. Er wordt gespeeld op leven en dood”, verduidelijkt de regisseur. Delpeut vindt La Musica 2 een ‘eerlijke’ muziektheatervoorstelling omdat je in een relatie niet moet verwachten dat de ander jouw wederhelft is. „Verwacht niet dat de ander je eigen eenzaamheid opheft. Mensen kunnen niet versmelten. Wees daar eerlijk over. Als je dit beseft, kun je samen groeien en aan een gezamenlijke toekomst werken. Dat is moeilijk, het is hen niet gelukt…”
Machteloos
Het publiek maakt de spannende reis die Ariane en Peter met elkaar in de hotellobby (‘niets anders dan een echokamer van onverwerkte emoties’) afleggen, mee. De soms filmische muziek van het Utrechtse Rosa Ensemble versterkt het machteloze en pijnlijke gevoel van de twee mensen die elkaar niet meer kunnen bereiken. „La Musica 2 past in de visie die Theater Utrecht voor ogen staat. We willen met hoogwaardig toneel een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat. Het thema van La Musica 2 is tijdloos, de boodschap is dat je eerlijk moet zijn over de mens en zijn bestaan”, zegt Delpeut.
Theater Utrecht met La Musica 2, van 25 nov t/m 7 dec, Theater De Paardenkathedraal, Veenartsenijstraat 155, Utrecht. Meer info op theaterutrecht.nl